گزارش تصویری افتتاح اورژانس هوایی گیلان
گزارش تصویری شام غریبان حسینی در رشت
گزارش تصویری تجمع بزرگ عاشوراییان و اقامه نماز ظهر عاشورا در میدان شهرداری رشت
گزارش تصویری عزاداری مردم رشت در تاسوعای حسینی
گزارش تصویری آیین سنتی مجمع بری در روستاهای شرق گیلان
نقدی بر سخنان معاون دفتر شهری استانداری گیلان

در این مطلب در قالب چند ردیف بطلان ادعا های قاسمی معاون دفتر شهری و شوراهای اسلامی استانداری گیلان اثبات می گردد. امید است دستگاه های نظارتی و قضایی با وجود این مستندات ورودی موثر داشته باشند.

..................... تاریخ انتشار:۱۵ تیر ۱۳۹۸ ......................

به گزارش رویداد گیلان ،در پی روشنگری رویداد گیلان در خصوص جذب غیر قانونی برخی افراد در شهرداری های گیلان اینجا و اینجامعاون دفتر شهری و شوراهای اسلامی استانداری گیلان طی مصاحبه ای با یکی از خبرگزاری ها در واکنش به مطالب منتشر شده در رویداد گیلان با تاکید بر قانونی بودن تبدیل وضعیت ها به ویژه فرزندان شهید، جانبازان … قراردادی به رسمی، این اقدام را ناشی از اجرای قانون عنوان کرده است.

هرچند که تا کنون اقدامات دفتر شهری استانداری در قبال شهرداری ها در بوته ابهام بوده است اما این سخنان خود نشان داد که واقعاً مقام مسئولی در این جایگاه، علیرغم ارائه مستندات رویداد گیلان، اصطلاحاً هنوز در باغ نیست و هر آنچه که پوشش دهنده اقدامات غیر قانونی این دفتر می تواند باشد، حتی با استعانت از جایگاه ایثارگران عزیز به کار گرفته می شود.

در این مطلب در قالب چند ردیف بطلان ادعا های قاسمی معاون دفتر شهری و شوراهای اسلامی استانداری گیلان اثبات می گردد. امید است دستگاه های نظارتی و قضایی با وجود این مستندات ورودی موثر داشته باشند.

۱- دفتر شهری استانداری فاقد صلاحیت تصمیم گیری در امور استخدامی شهرداری ها است. شاید این جمله برای مدیران این حوزه بسیار ثقیل باشد اما واقعیت است زیرا به استناد ماده ۳ قانون شهرداری ها، هر شهرداری دارای شخصیت حقوقی مستقل است و به استناد لایحه قانونی تسری قانون استخدام کشوری به شهرداری های کشور(به غیر از شهرداری پایتخت) مصوب ۱۳۵۸، شهرداری ها تابع قانون استخدام کشوری محسوب می شوند و با توجه به رای شماره ۸۷ الی ۹۱ مورخ ۲۷/۱/۱۳۹۸ هیات عمومی دیوان عدالت اداری، آیین نامه استخدامی شهرداری ها مصوب ۱۳۸۱ بی اعتبار است، در نتیجه شورای استخدامی شهرداری ها که توسط دفتر شهری استانداری برگزار می گردد فاقد اعتبار و تصمیمات آن نافذ نخواهد بود.

۲- با توجه به اینکه قانون استخدام کشوری بر شهرداری ها حاکم است، به استناد ماده ۴ این قانون دو حالت استخدامی برای کارکنان شهرداری پیش بینی شده است: ۱- رسمی و ۲- پیمانی حال باید آقایان دفتر شهری توضیح دهند که به چه استنادی تا کنون نیروی قراردادی در شهرداری ها جذب می کردند؟ و چون این جذب ها مطابق قانون نبوده و خارج از حدود اختیارات و وظایف قانونی است، مستفاد از رای شماره ۱۱۷ مورخ ۱۳۹۱ هیات عمومی دیوان عدالت اداری، نمی توان برای آن حقوق مکتسبه ای متصور شد.
بنابراین چون ورود به خدمت تحت عنوان قراردادی منبعث از قانون نیست لذا حقوق مکتسبه قانونی تبدیل وضعیت نیز برای این دسته از افراد چه ایثارگر و یا غیر آن غیر ممکن خواهد بود.

۳- قطع نظر از بند ۲ این یادداشت، بر اساس رای وحدت رویه مورخ ۱۱/۴/۱۳۹۸ هیات عمومی دیوان عدالت اداری، تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی مشمول بند ذ ماده ۸۷ قانون برنامه ششم توسعه به رسمی موجبی ندارد.

۴- حال سوال این است که چگونه دفتر شهری استانداری در حالی که سمتی ندارد، مجوز بکارگیری نیرو به عنوان قراردادی در شهرداری ها را می دهد و ایضاً تبدیل وضعیت به رسمی را برای این افراد تقاضا می نماید، اگر پرداخت حقوق و تصرف این افراد در اموال شهرداری که صراحت قانونی ندارد، مجاز نیست، چگونه دستگاه قضایی و دستگاه های نظارتی وفق ماده ۵۹۸ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) به این مقوله ورود پیدا نمی کند؟! و مسئول این تضییع گسترده از وجوه و اموال شهرداری کیست؟

در طی ۴ بند کل گفتار معاون دفتر شهری استانداری گیلان زیر سوال رفت و معلوم شد که به دلیل صدور مجوزهای بی حد و حصر توسط مقامات دفتر شهری استانداری، وضعیت اسفناک استخدامی شهرداری ها رقم خورده است به نحوی که هر ماهه بودجه هنگفتی از درآمد ها صرف هزینه پرسنلی می شود در حالی که خدمات رسانی بهتر به شهر عملاً معطوف به این موضوع گردیده است.

در آینده نزدیک رویداد گیلان طی مطالبی مستند و اسناد موجود  به تخلفات دیگر مسئولان امر در حوزه شهرداری ها علی الخصوص شهرداری رشت  خواهیم پرداخت.

نظرات شما

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)